N65

Voorzitter, waar we bij PHS een vrij overzichtelijke opgave hadden, of V3 of V3 oost verkort, is het bij de N65 een heel ander verhaal. Hier keuzes te over, en dat maakt het lastig, dat hebben we maandagavond wel gezien. Was het niet Johan Cruijff die zei: hoe simpeler hoe beter, want hoe minder keuze je een speler laat, hoe meer kans dat hij het juiste doet? Bij de N65 hebben we simpelweg te veel keuze, en het ergste van allemaal, geen enkele van die keuzes leidt nu echt tot een passende oplossing voor het probleem dat we hebben.

Maar voordat we op de inhoud ingaan, wil de VVD toch eerst even het proces rondom dit hele spektakel belichten. Want dit proces verdient nou niet echt bepaald een schoonheidsprijs. Natuurlijk is de N65 voor Rijkswaterstaat geen belangrijk dossier, 90 miljoen euro mag voor Vught een hele hoop geld zijn, voor Rijkswaterstaat is dit een peulenschil. Maar om van de gemeenteraad te verlangen dat wij een keuze kunnen maken op basis van nog geen 40 powerpointslides, dat gaat de VVD, een partij die het over het algemeen graag kort en bondig houdt, ja zelfs die VVD gaat dat te ver. 36 slides voor 90 miljoen, dat is 2,5 miljoen euro per plaatje. Een indrukwekkend tekort aan informatie.

Dat het vragen om extra informatie wordt afgewimpeld met de zinsnede dat “bestuurders die stukken toch niet lezen” schiet dan helemaal in het verkeerde keelgat. Dat we tot op de dag van vandaag over bepaalde financiële informatie nog steeds niet kunnen beschikken, is eigenlijk in en in triest. Er worden ons keuzes in het schoot geworpen die we moeten maken op basis van informatie die vóór ons geselecteerd is, kritisch kijken wordt daardoor onmogelijk. Wat er ook besloten wordt vanavond, we hopen, misschien moeten we het zelfs wel eisen, dat de houding van Rijkswaterstaat in het verdere verloop van dit proces gaat veranderen.

Het moge duidelijk zijn dat de VVD niet tevreden is over het proces, maar ook de inhoud laat te wensen over. De voorgelegde keuzes zijn bij alle drie de kruispunten verre van optimaal, dit is geenszins waar we ooit zo hard voor hebben gestreden, dit is geenszins waar we in 2011 zo blij mee waren, dit is namelijk geenszins een verbetering van de leefbaarheid in Vught, en daar was het toch allemaal om te doen.

Want lyrisch waren we in 2011 toen we het geld binnensleepten om die N65 eindelijk eens de grond in te stoppen, echter daarvan is heden ten dage nauwelijks sprake. De nu voorliggende varianten bieden alleen nog een verdieping bij de Helvoirtseweg, bij de andere kruispunten zijn er oplossingen op maaiveld of, erger nog, gaat de N65 zelfs omhoog. Is dat verdiepen? Nee, is dat onacceptabel? Ja.

Eigenlijk zijn de oplossingen bij alle drie de kruisingen onacceptabel. De uitplaatsing van de Boslaan bijvoorbeeld, verkeerskundig zondermeer een prachtoplossing, maar voor Vught een aderlating. Landgoederen, talloze bomen, de IJzeren Man, en niet te vergeten de kamsalamander zijn de dupe van deze oplossing. Ja zelfs de VVD blijkt een groen hart te hebben.

Maar niet alleen het groene hart, ook het idee dat we een fietstunnel aanleggen bij de Boslaan en de Martinilaan weerhoudt de VVD ervan met deze varianten te kunnen leven. Het moge bekend zijn dat de VVD geen voorstander is van fietstunnels. Het is ons als een doorn in het oog dat er bij de Loonsebaan vanwege PHS een fietstunnel komt, instemmen met 1 of 2 fietstunnels bij de N65 is helemaal uit den bozen. Onze aversie hiertegen is tweeledig, aan de ene kant wil de VVD straten niet ten koste van de automobilist slechts beschikbaar maken voor fietsers. Aan de andere kant zijn fietstunnels sociaal onveilig. Natuurlijk zijn die tunnels met de juiste verlichting enigszins op te fleuren, maar die sociale onveiligheid neem je nooit helemaal weg. Daarnaast sluiten we met het aanleggen van fietstunnels een verdiepte ligging van de N65 compleet uit, en dat is nou juist wat we wél willen. De andere variant bij de Martinilaan, de auto-te-gast-staat, verhoogt de N65 met enkele meters waardoor je een nog grotere barrière opwerpt. Eveneens een onzalige idee dus.

Ook de variant bij de Helvoirtseweg is geen oplossing voor Vught. Want, hoewel je gezien de stukken bijna anders zou vermoeden, is het aanpassen van de N65 niet bedoeld om de doorstroming op die weg te verbeteren en daarmee de Vughtse wegen vol te pompen met auto’s. Nee, het aanpassen van de N65 moet leiden tot een betere leefbaarheid in Vught, een betere oversteekbaarheid van de N65 en minder barrièrewerking. Het aanpassen van de N65 moet samen met de verdiepte ligging van het spoor de vierendeling van Vught eindelijk opheffen. De nu voorliggende varianten falen daarin, in plaats van het opheffen van de vierendeling lijken deze oplossingen, vanwege het opheffen van alle op- en afritten, dit alleen maar te versterken. De oplossingen zijn goed voor mensen die van Tilburg naar Den Bosch willen en omgekeerd, de Vughtenaar schiet er barweinig mee op.

Nee voorzitter, het is niet de oplossing om stoïcijns vast te houden aan deze halfbakken oplossingenorigami. “Wat dan wel?” vraagt u zich wellicht af, het antwoord is helder: terug naar de oorsprong. Terug naar een verdieping. Nu geen halve oplossingen over de gehele lengte, als we hele oplossingen kunnen realiseren bij 2 van de 3 kruisingen.

De VVD pleit voor een kruising bij de Martinilaan met een verdiepte N65, zonder op- en afritten. Hierdoor blijft de N65 daar voor zowel de auto als alle fietsers en voetgangers oversteekbaar, op een sociaal veilige wijze, in de buitenlucht, op maaiveldniveau. De Martinilaan wordt hierdoor één straat met de De Bréautélaan, waardoor ook Vught Noord en Zuid bereikbaar voor elkaar blijven.

Ook bij de Helvoirstseweg wil de VVD een kruising met een verdiepte N65, maar hier wel op- en afritten. Tevens moeten de op- en afritten bij de Olmenlaan en Rembrandtlaan gewoon open blijven. Hierdoor voorkomen we dat het Vughtse wegennet veel te zwaar belast wordt. Op deze tienduizenden auto’s per dag is Vught niet ingericht, en de N65 wel, gebruik hem daar dan ook voor.

Door van het beschikbare geld deze varianten te verwezenlijken houden we de N65 geschikt voor lokaal verkeer, verbeteren we daadwerkelijk de oversteekbaarheid, verminderen we daadwerkelijk de barrièrewerking en doen we echt wat aan de leefbaarheid. De 90 miljoen is er niet om sneller van Tilburg naar Den Bosch te komen, de 90 miljoen is er om de situatie voor de Vughtenaar te verbeteren. De VVD is er van overtuigd dat geschetste oplossingen hier veel beter aan bijdragen dan de varianten die nu voorliggen en gezien alle inspraakreacties van afgelopen maandag, staan we hier zeker niet alleen in.

De hoorzitting van afgelopen maandag alsook de avond in Novalis vorige week woensdag bevestigden wat we eigenlijk al vermoedden: met deze plannen moeten we niet doorgaan. Vught liet op beide avonden duidelijk van zich horen en wist piekfijn de vinger op de zere plek te leggen. De VVD is hier dankbaar voor, het geeft ons als raad de mogelijkheid om nee te zeggen tegen deze plannen en te kijken naar alternatieven, maar bij die alternatieven hebben we diezelfde Vughtenaren zeker weer nodig. Samen met onze bevolking zullen we moeten blijven strijden om de N65 echt de grond in te krijgen, samen blijven we dat Gallische dorpje, samen houden we elkaar scherp. Dank.