Programma Hoogfrequent Spoor

Voorzitter, het leven draait om het maken van keuzes, van sommige zullen we spijt krijgen, op andere zijn we trots, en een deel van die keuzes blijft ons tot in lengte der dagen achtervolgen. Vanavond maken we als Vughtse raad misschien wel de belangrijkste keuze van de afgelopen decennia, een keuze waar we wellicht spijt van zullen krijgen, een keuze waar we wellicht trots op zullen zijn, maar hoe dan ook een keuze die ons tot in lengte der dagen zal blijven achtervolgen.

Want waar we ook voor kiezen vanavond, het zal sowieso ingrijpende gevolgen hebben voor Vught, zowel voor als tijdens als na de bouw, zowel positieve als negatieve. Vught staat aan de vooravond van een decennium vol veranderingen, en de aftrap daarvan vindt vanavond plaats, hier in het raadhuis, in de politieke arena. Want wat kiezen we, V3 of V3 oost verkort? Want laat een ding helder zijn, wat we ook kiezen, het Programma Hoogfrequent Spoor wordt ons, onder de nood- en crisiswet, in de maag gesplitst. We kunnen hier niet onderuit en moeten dus kiezen tussen twee varianten waarvoor we eigenlijk niet gekozen hebben.

Voor beide varianten valt veel te zeggen, dit staat buiten kijf. Zelden heeft een onderwerp zo veel losgemaakt als deze keuze. We zagen dit afgelopen maandag tijdens de hoorzitting waar vele betrokken burgers hun mening gaven, we zagen dit aan onze uitpuilende mailboxen, we zagen dit aan de vele overleggen die de afgelopen maanden hebben plaatsgevonden. Werkgroepen, klankbordgroepen, informatieavonden die door honderden mensen bezocht werden, maar ook bezoeken aan verschillende Vughtse straten, zoals de Van Miertstraat, zoals de Isabelalstraat, de Willem III-laan, de Verlengde Kampdijklaan, de Johan Frisolaan, De Margrietlaan, enzovoorts.

Namens de VVD wil ik aan eenieder die zich hiervoor heeft ingespannen, onze grote waardering uitspreken. De mate waarin de Vughtse burgers zich hebben laten horen is echt prijzenswaardig en ook de manier waarop verdient niets anders dan respect. De redelijkheid waarmee dit proces verlopen is, het wederzijdse begrip dat in elk overleg voelbaar was, het maakt de keuze niet makkelijker, maar het schept wel vertrouwen naar de toekomst toe.

Die keuze, ook de VVD heeft hem gemaakt. De VVD kiest, na veel wikken en wegen, voor V3. Een aantal argumenten was hierbij van doorslaggevend belang. Het moge duidelijk zijn dat de verdieping van het spoor niet iets dat we hier elke 5 jaar bespreken, het is een kwestie van nu of nooit, een trein die maar één keer voorbij komt. Het is daarom dat we deze verdieping zo lang mogelijk moeten maken. 1.610 of 1.310 meter, het is een verschil van 300 meter, een verschil van meer dan 20%. Daarbovenop komt ook het aantal meters aan geluidschermen. V3 Oost verkort betekent 600 meter meer geluidsschermen aan de oostzijde van het spoor, dus 600 meter waarop het uitzicht en daarmee de leefbaarheid wordt verminderd. Het zijn verschillen die we als we nu voor de korte variant kiezen, nooit meer zullen inlopen en dat zou eeuwig zonde zijn

Daarnaast speelt bij de VVD ook het aantal te slopen panden een grote rol. 147 panden bij v3 oost, en dat is nog exclusief de 33 appartementen aan de Helvoirtseweg die wellicht ook onteigend moeten worden, tegenover 18 panden bij V3. Een verschil van 129 tot 163 panden. Dit verschil is voor de VVD te groot, het laat een te groot permanent litteken achter, dwars door Vught heen.

Ook de 3d weergave van Prorail, waarin de eindsituatie bij beide varianten goed te zien is, heeft ons er mede van overtuigd dat V3 toch echt de juiste oplossing is voor Vught. Dat V3 het meest bijdraagt aan een leefbaar, bereikbaar en herkenbaar Vught, waar ook zaken als natuur en archeologie minder worden geschaad dan bij V3 oost verkort het geval zou zijn. Het moet overigens gezegd worden dat de VVD onder de indruk is van het werk dat Prorail levert. De openheid die zij tentoon hebben gespreid op een communicatief uiterst correcte wijze, de beschikbaarheid van alle documenten, ook als deze vertrouwelijk waren, het oprichten van de klankbordgroepen en de manier waarop prorail meewerkt aan de beste oplossing voor Vught, er zijn overheidsinstanties die daar nog veel van kunnen leren.  Maar dat geheel terzijde.

Dat de VVD in haar beslissing vooral heeft gekeken naar de eindsituatie, naar de lange termijn, wil niet zeggen dat we de korte termijn uit het oog zijn verloren. Wij realiseren ons terdege dat de overlast tijdens de bouw bij V3 groter zal zijn dan bij V3 oost verkort. We realiseren ons daarnaast ook zeer goed dat het niet slopen van 130 huizen, niet gelijk betekent dat inwoners van die huizen ook in die huizen willen blijven wonen. Hiervoor is het maatschappelijk makelen en schakelen in leven geroepen. Zodat er toch een oplossing komt voor mensen die nu met een onverkoopbare woning zitten, of tijdens de bouw veel hinder ondervinden, of na de bouw te maken krijgen met een vermindering van de leefbaarheid of een cumulatie van effecten.

Alleen wil dit vehikel, blijkens de vele geluiden uit de samenleving, nog niet echt goed van de grond komen en dit is zonde. Afgelopen maandag bleek eens te meer hoe belangrijk het is dat we op fatsoenlijke wijze omgaan met een ieder die getroffen wordt door dit megaproject. Of het nu gaat om trillingen, geluidsoverlast, een tijdelijke snelweg op 8 meter hoogte in de voortuin, een tijdelijk spoor dwars door de voortuin, al dit soort zaken moet echt goed geregeld worden. Een landelijk probleem wordt door de invoering van PHS en de komst van de goederentreinen nu een Vughts probleem, een probleem waar we niet om gevraagd hebben, waar we tevens niet onderuit kunnen, maar wat we wel op moeten lossen.

Wij willen er bij het college dan ook voor pleiten om hier veel meer werk van te maken. Maatwerk moet hierin de boventoon voeren, elk huishouden aan het spoor heeft z’n eigen verhaal, z’n eigen wensen. Het is van het grootste belang dat deze mensen en wensen serieus worden genomen, en dat we in alle redelijkheid zoeken naar goede oplossingen. Bij het sociaal beleid van deze gemeente hebben we als uitgangspunt dat er niemand tussen wal en schip moet vallen, dit uitgangspunt mag wat de VVD betreft ook bij de rijksinfraprojecten gehanteerd worden.

Natuurlijk zal dit extra kosten met zich mee brengen, maar daarvoor valt binnen het budget ons inziens nog genoeg dekking te vinden. Kijk hiervoor onder andere naar de tijdelijke N65 die aangelegd moet worden en op 8 meter hoogte door de voortuinen van mensen in de Rembrandt en Lekkerbeetjenlaan komt te liggen. Deze oplossing kost klauwen met geld en laat diepe littekens na in Vught. Het is serieus te overwegen om in plaats hiervan de N65 tijdelijk af te sluiten tijdens de bouw. Ja, dit zal enorm veel vergen van het Vughtse wegennet, maar levert ook een grote som geld op. Een ander idee, en we hebben het al eerder aangehaald, is het bekijken van de legeskosten die betaald moeten worden aan de gemeente Vught voor de aanleg van het spoor. En kijk ook eens naar de mogelijke terugvordering van een deel van de af te dragen BTW, ook hier valt wellicht geld uit te halen. En zo zijn er naar alle waarschijnlijkheid nog vele andere mogelijkheden om geld te besparen.

Dit geld moet volgens de VVD in de allereerste plaats gebruikt worden om benadeelden tegemoet te komen, pas daarna kunnen we kijken welke andere ruimtelijke wensen we er mee nog kunnen vervullen, zoals uiteengezet in de gebiedsvisie.

Voorzitter, u vraagt ons in de raadsinformatiebrief naar onze wensen en bedenkingen over de varianten V3 en V3 Oost Verkort. Het is de wens van de VVD om V3 in Vught te realiseren maar hier hebben wij zeker onze bedenkingen bij. Ja, V3 is de beste oplossing voor Vught, maar verlies die mensen die hier nu, tijdens of na de bouw onder te lijden hebben niet uit het oog. Kijk daarom scherp naar de financiën achter dit megaproject en zorg voor een goede oplossing voor de problemen van vele getroffen Vughtenaren.

De VVD heeft er hoop en vertrouwen in dat wij, de gemeenteraad, maar ook het college, maar ook Prorail, en last but zeker not least alle betrokken Vughtenaren, of het nu individuen of belangenverenigingen zijn, zich ook na vanavond zullen blijven inzetten voor de beste oplossing voor Vught, juist zodat Vught over 10 jaar met trots kan terug kijken op de keuze die wij hier vanavond maakten. Dank.