Bestuursovereenkomst PHS

Voorzitter, PHS, het Programma Hoogfrequent Spoor, een programma dat Vught hoogfrequent kopzorgen heeft opgeleverd en, blijkens de vele insprekers van vanavond, menig Vughtenaar nog steeds kopzorgen bezorgt. Dat is zeker een kant van de medaille, maar we moeten de glimmende kant van die medaille niet vergeten.

Want het is een prachtig resultaat wat hier voor ons ligt. Een resultaat om trots op te zijn! 502 miljoen euro voor het bescheiden dorp Vught. 502 miljoen euro die niet wordt besteed aan Joint Strike Fighters, Griekenland of de dierenpolitie, maar aan de leefbaarheid en veiligheid van Vught. De vierendeling die Vught jarenlang parten heeft gespeeld zal over een decennium verleden tijd zijn. Niet meer 5 minuten wachten op twee treinen, vervolgens 3 minuten wachten bij de N65 en daarna nog eens 2 minuten stilstaan voor de volgende spoorwegovergang. Nee, gewoon, zonder kabaal, door Vught fietsen of rijden of lopen. Het klinkt bijna idyllisch, maar met de ondertekening van deze bestuursovereenkomst wordt het realiteit.

Dit is loon naar jaren van hard werken op velerlei niveau. De VVD wil ieder die zich hiervoor heeft ingezet, van Samen Voor Vught en alle andere belangenverenigingen, van het College, de gemeenteraadsfracties, provinciale Statenfracties en Kamerfracties, tot de medewerkers van Albert Heijn die flesjes water uitdeelden op die memorabele woensdagmiddag in mei, dan ook hartelijk bedanken en complimenteren met hun inzet. Zonder hen was het niet gelukt. Samen hebben we ons, als zijnde een Gallische dorpje, kranig verweerd en samen hebben we echt het onderste uit de kan weten te halen. 502 miljoen euro, een resultaat om trots op te zijn!

Maar voorzitter, we zijn er nog niet. We hebben een punt op de horizon, een verdiept spoor, maar er zijn nog vele vragen onbeantwoord. Er is nog veel onzekerheid, zoals we ook bij de insprekers hebben kunnen horen. Want, die punt op de horizon, wordt die via V3 of V3 oost bereikt? Wat gaat er gebeuren met de huizen van mensen die naast het spoor wonen? Wordt het viaduct bij de Postweg verbreedt? Kunnen de taluds worden afgegraven? Hoe hoog worden de geluidsschermen? Hoe ver staan deze van de voordeur af? Kunnen sommige voordeuren tijdens de bouw überhaupt nog wel geopend worden? Hoe veilig wordt de tunnel aan de Loonsebaan? Hoe sociaal veilig? Gaat het Vught nou 35 miljoen of 45 miljoen kosten, en wat zijn de gevolgen van de OZB hierop? Hoe zit het met de schuldquote van de gemeente? Etc. Etc.

Deze vragen kunnen vandaag niet beantwoord worden omdat de antwoorden simpelweg nog niet bekend zijn. Er zijn veel variabelen, er zijn veel dingen die nog moeten worden uitgewerkt. De VVD snapt dit, maar acht het wel van belang dat hier zo snel mogelijk duidelijkheid over komt. Ja, de punt op de horizon is een punt waar de VVD haar handtekening maar al te graag onder zet, maar wij willen wel dat alles op een verantwoorde wijze gebeurd. Er zijn vele wegen naar Rome leiden, het is zaak om de juiste te kiezen. Laat de Vughtse bevolking dan ook niet te lang in spanning maar schep zo snel mogelijk duidelijkheid. Vughtenaren willen weten waar ze aan toe zijn, en dat recht hebben ze.

Hierin moeten we helder zijn, ook als we minder leuke boodschappen hebben. Hoe je het ook wendt of keert, Vught gaat diep in de buidel tasten voor de verdiepte ligging van zowel het spoor als de N65. 35 tot 45 miljoen euro is voor het rijk wellicht een peulenschil, voor Vught is het zo’n driekwart van een jaarsalaris. De N65 wordt overigens enkele malen genoemd in het stuk, vandaar dat bij de VVD de vraag rees of dat we nu ook besluiten nemen over die N65? Of dat dit op een later tijdstip nog aan de orde komt. Graag een antwoord van de wethouder hierop.

Zoals gezegd, 35 tot 45 miljoen. Door deze investering putten we onze reserves al grotendeels uit, verkopen we vastgoed en dreigt de OZB omhoog te moeten. Het is voor Vught kortweg onmogelijk om nog meer geld uit te geven. De 502 miljoen moet dan ook niet worden overschreden. Aanvullende maatregelen om de leefbaarheid te verhogen juichen wij toe, maar blijf binnen die 502 miljoen. Voorkom dat we van het Wassenaar van het Zuiden worden tot het Delft van het Zuiden.

Een Artikel 12 gemeente moeten we niet willen worden namelijk, en zoals de VVD al jaren betoogd, de OZB laten we liever ook niet stijgen. In het bestuursakkoord hebben we opgenomen dat we streven naar lagere lasten onder de streep en dat we de OZB alleen willen laten stijgen voor een verdiepte ligging van het spoor en de N65. De OZB dient dus als een laatste strohalm maar dat is niet de wijze waarop die nu wordt beschreven in de uitgangspunten van het dekkingsplan.

Hierin wordt namelijk uitgesloten dat we gaan bezuinigen om de kosten te dekken. Dit gaat de VVD te ver. Wij willen ook deze mogelijkheid open houden, in plaats van gelijk de OZB te verhogen. Natuurlijk kan het zo zijn dat het uiteindelijke besluit valt op een verhoging van de OZB in plaats van bezuinigen op beleid, maar hierin moeten geen heilige huisjes zijn. Dat is niet wat we hebben afgesproken in het bestuursakkoord en de VVD ziet dit dus graag anders. Houdt alle opties open.

Voorzitter, ik rond af. Ja, de VVD is blij met de 502 miljoen, een resultaat om trots op te zijn. Ja, de VVD snapt de onzekerheid bij de burgers en wil net als hen zo snel mogelijk duidelijk. En ja, als het moet, moet ook de OZB eraan geloven, maar sluit bezuinigingen om de kosten te dekken, niet op voorhand uit.