Lagere lokale lasten

De VVD streeft ernaar dat alles wat de gemeente haar burgers aanbiedt, kostendekkend is. Zodat de burger betaalt wat hij moet betalen, niet minder maar zeker ook niet meer. Tijdens de raadsvergadering van 18 december heeft de VVD hiervoor meerdere amendementen ingediend, omdat het kostendekkende karakter van sommige gemeentelijke diensten nog wel eens te wensen overliet.

Voor een deel is dit een keuze. Sinds de invoering van de Wet Markt en Overheid mogen gemeenten zelf diensten aanwijzen waarvoor zij bewust geen marktconforme tarieven vragen. In Vught betreft dit het verhuren of anderszins in gebruik geven van sportaccommodaties en overig maatschappelijk vastgoed. Ook bij het tijdelijk beheer van leegstaand vastgoed wordt geen integrale kostprijs in rekening gebracht.

De VVD heeft hier echter wel beperkingen in aangebracht. Door een samen met D66 ingediend amendement gelden de lagere tarieven slechts voor verenigingen en andere maatschappelijke organisaties. CommerciĆ«le partijen moeten dus marktconforme tarieven gaan betalen. Hierdoor treedt de gemeente niet meer marktverstorend op en worden aanbieders van niet gemeentelijke accommodaties niet meer benadeeld.

Ook wat betreft de leges heeft de VVD aanpassingen doorgevoerd. Sommige tarieven waren dusdanig laag dat hier sprake was van indirecte subsidie. Bijvoorbeeld een ontheffingskaart voor de blauwe zones. Deze kostte in 2014 slechts 13 euro, terwijl het kostendekkende tarief 87 euro is! Oftewel 74 euro subsidie per aanvrager, 74 euro te veel. Samen met Gemeentebelangen hebben we hier paal en perk aan gesteld en zijn de tarieven in 2015 kostendekkend.

Maar niet overal zijn de tarieven verhoogd, de afvalstoffenheffingen gaan in 2015 flink omlaag. Door een samen met D66 en het CDA ingediend amendement daalt het vastrecht tussen de 9 en 13% en blijven de variabele tarieven gelijk aan die van 2014. Hierdoor loont het nog meer om afval te scheiden en weinig aan te bieden. Hoe minder er aan de straat staat, hoe lager de rekening zal zijn.

Door dit amendement vallen ook de gemeentelijke lasten lager uit. Zo veel lager zelfs dat ze voor een gemiddeld huishouden onder het niveau van 2014 komen te liggen. Tijdens de verkiezingen pleitte de VVD al voor lagere lokale lasten en we hebben er hard voor gestreden om dit in het bestuursakkoord op te nemen. De VVD is er trots op dat we dit voornemen voor 2015 hebben kunnen verwezenlijken zodat het geld van burgers zit waar het hoort: in hun eigen portemonnee.