Participatiewet

Dankzij deze grote hervorming kijken we voortaan naar wat iemand wél kan, in plaats van iemand weg te zetten in een uitkering. Een uitkering moet naar de mening van de VVD weer echt een laatste vangnet zijn. Wie kan werken, moet zo snel mogelijk aan de slag. En met de vergrijzing die op ons afkomt, hebben we iedereen hard nodig. De VVD is blij dat ook mensen met een beperking en/of afstand tot de arbeidsmarkt, die nu vaak onnodig - en dikwijls bijna een leven lang- worden geparkeerd in een uitkering, naar vermogen kunnen meedoen. Dat zij gewoon aan het werk kunnen in een normale baan, bij een regulier bedrijf. De VVD kijkt liever naar iemands talent dan naar zijn beperking.

In de nieuwe wet wordt deze groep mensen herkeurd om te kijken of zij naar vermogen aan het werk kunnen. Alleen de groep die langdurig en volledig arbeidsongeschikt is, behoudt het recht op een speciale uitkering. Mensen met een beperking die gewoon aan het werk kunnen, worden met hulp van de gemeenten zo snel mogelijk naar werk begeleid. Een aantal van deze groep komt ook of blijft in een beschermde werkomgeving. Het is een groot genoegen om te zien hoe de mensen uit deze groep vol enthousiasme iedere dag weer naar hun werk gaan en zich waardevol voelen in onze gemeenschap.

In de gemeente Vught is een aantal klantmanagers aan de slag om zoveel mogelijk mensen aan een baan te helpen. De tegenprestatie zal in Vught voornamelijk worden gebruikt als aanvulling op het re-integratietraject, het traject naar betaald werk. En we kunnen er trots op zijn dat we dit in Vught al heel goed voor elkaar hebben. Want bijstand is vooral bedoeld als een laatste en vooral tijdelijk vangnet.