Combinatiefunctionaris

Tijdens de behandeling van de Programmabegroting 2012 in de Raadsvergadering in november 2011 kwam het fenomeen “de combinatiefunctionaris” in Vught voor het eerst om de hoek kijken.

Door landelijke ontwikkelingen met het nieuwe sportbeleid van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport kwamen elementen als sport in de wijk en combinatiefuncties centraal in het Vughtse lokale sportbeleid. In Vught zou de Combinatiefunctionaris (CF) in het leven geroepen worden en deze zou bijdragen aan de verbinding tussen kinderen, scholen, sport en cultuur.

Per 1 januari 2013 vervullen drie personen de functie van CF Sport. Doel van de nieuwe functionarissen was om buurten, sportverenigingen en onderwijs dichter bij elkaar te brengen om zo sportparticipatie te verhogen. In totaal heeft Vught 2,3 fte CF, waarvan 2 fte voor sport en 0,3 voor cultuur.

Maar wat was nu de werkelijk specifieke functieomschrijving van deze CF? Een buurtcoach, een bewegingsmakelaar? Of was het juist een impuls voor brede scholen op het gebied van sport en cultuur?

Donderdag 11 december 2014 stond  het ‘Evaluatierapport Combinatiefunctionarissen Vught’ van de heren Paul en Oosthoek op de agenda van de commissie Bestuur en Samenleving.

Deze rapportage is zeer verhelderend. Het omschrijft onder andere de aarzelende houding van de gemeente en het gebrek van overtuiging van de meerwaarde van de CF in Vught. De conclusie is simpel: de Opdracht voor de CF was niet helder.

Na 2 jaar zien we nu dat de CF weldegelijk kán voorzien in die meerwaarde die het te bieden heeft, namelijk een bijdrage leveren aan het dagelijkse sport- en beweegaanbod op en rond scholen en aan het doel om de jeugd meer in aanraking te brengen met kunst en cultuur.

Waar we het ook allen met elkaar mee eens zijn is, staat op pagina 12 van het evaluatierapport:

“Zowel op het gebied van maatschappelijke ondersteuning als armoedebestrijding kan de CF Sport zinvolle bijdragen leveren. Concreet voorbeeld voor maatschappelijke ondersteuning zou de samenwerking in het, vanuit Cello geïnitieerde, project Sport & Ontmoeten kunnen zijn. In dit project kan de CF een concrete rol spelen in het samenbrengen van sport en mensen met een beperking. Op het gebied van armoede-bestrijding liggen de eerste kansen in het laagdrempelig aanbieden van sportactiviteiten voor kinderen. Er zijn voor kinderen en hun ouders vaak meer barrières in het niet deelnemen aan sport dan enkel een financiële. “

Niet alle kinderen in Vught zijn lid van een sportvereniging. Maar het Vughts beleid is dat alle kinderen moeten kunnen deelnemen. De activiteiten van MOVE afgelopen zomer op het Lidwinaveld mogen we als een succes betitelen. Daar wordt het doel bereikt. Laagdrempelig en voor alle kinderen tussen 6-12 jaar toegankelijk.

Participeren is een van de pijlers van het WMO en armoedebeleid. Daarnaast heeft de CF een signaleringsfunctie en kan de gemeente helpen/bijspringen bij gezinnen daar waar dat nodig mocht zijn. Het is voor de VVD derhalve gerechtvaardigd dat een deel van de kosten van CF, te weten € 15.000,-, uit het armoedebudget wordt gehaald.

De VVD is verheugd met de mededeling van de wethouder dat in de toekomst de CF “zijn honk” in het Jongerencentrum zal hebben. De CF zal dus niet langer meer gevestigd bij één sportvereniging. Er hoeft dan niet meer de suggestie gewekt te worden dat die CF sport er alleen voor die bewuste vereniging is.

Concluderend: De aanbeveling is duidelijk. Het werk van de CF dient voorlopig gewaarborgd te blijven, want de combinatiefunctionarissen Sport en Cultuur kunnen een toegevoegde waarde zijn voor sport, zorg en onderwijs.

De VVD kan derhalve instemmen met het besluit dat er een duidelijke jaaropdracht 2015 aan de CF Sport en Cultuur wordt verstrekt en dat er een jaarprogramma wordt opgesteld voorzien van een evenwichtige inzet op onderwijs, sport, cultuur, maatschappelijke ondersteuning en armoede.