Veiligheidsprioriteiten 2015 -2018

Veiligheid is voor de VVD van het allergrootste belang. De VVD wil dat iedereen veilig zijn werk kan doen in Vught, dat kinderen veilig naar school kunnen en dat iedereen van zijn vrije tijd kan genieten, zonder daarbij bang te hoeven zijn voor criminelen.

Als je kijkt naar de cijfers in het Ontwerp Kadernota Integrale veiligheid, dan gaat het goed in Vught.

Wel scoort Vught hoog wat betreft het aantal meldingen van overlast. Per 1.000 inwoners 0,03 boven het gemiddelde van de eenheid Oost Brabant. De verklaring hiervoor zijn de zorginstellingen die gevestigd zijn in onze gemeente, GGZ Reinier van Arkel en verslavingskliniek Novadic Kentron.

We mogen dus concluderen dat we in een veilig Vught wonen. Volgens de Veiligheidsmonitor 2013 beoordeelt de Vughtse inwoner de veiligheid in haar buurt met een rapportcijfer 7,5. Dat is hoger dan in 2011. Maar een meting van deze subjectieve veiligheid is slechts relatief. Een veilige omgeving is niet hetzelfde als je veilig en dus vrij voelen. De Vughtenaar die ’s avonds huiswaarts gaat, wil zich ook buiten haar buurt veilig voelen. Daarom pleit de VVD voor handhaving, waardoor een veilige leefomgeving behouden kan blijven.

Handhaving gebeurt onder andere door een Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA). In het raadsvoorstel “Veiligheidsprioriteiten 2015-2018” staat een grote opsomming van de taken van de BOA. Zo wordt de BOA in Vught onder andere ingezet op parkeer- en verkeersgedrag bij scholen en zorginstellingen, blauwe zones en woninginbraakpreventie. Echter, een boa heeft een officiële opsporingsbevoegdheid, die samenhangt met zijn functie op één bepaald terrein. Een politieagent heeft een algemene opsporingsbevoegdheid en mag dus op alle terreinen optreden.

Het bestuursakkoord als ook de Politiewet lezende, wil de VVD Vught graag het aantal wijkagenten waar we recht op hebben. In Politiewet 2012 art. 38a lid 1 staat “Er is ten minste één wijkagent werkzaam per 5.000 inwoners.” Momenteel heeft Vught twee wijkagenten. Aangezien Vught 25.647 inwoners heeft, mogen we nog drie wijkagenten verwelkomen. De VVD Vught is daarom verheugd met de opmerking vanuit het college dat naar verwachting in 2015 er in Vught en Cromvoirt vijf wijkagenten kunnen/zullen zijn.

Gezien de cijfers uit de Kadernota Integrale Veiligheid en de huidige gang van zaken in Vught stemt de VVD in met het vaststellen van deze districtelijke Kadernota Veiligheid 2015-2018. Er waren meer bevindingen. Zo bleek dat in 2013 er maar liefst 98 meldingen omtrent ‘Diefstal vanuit/vanaf motorvoertuigen’ waren. Volgens de cijfers zijn er de eerste zeven maanden van dit jaar reeds 78 meldingen hieromtrent gedaan. Deze cijfers zijn opvallend en daarom stemt de VVD -aanvullend op de districtelijke prioriteiten- ermee in het onderwerp “Voertuigcriminaliteit” als lokale prioriteit te benoemen.