Uitspraak voorzieningenrechter N65 en constateringen

Een aantal zaken kunnen aan de hand van de uitspraak al wel geconstateerd worden:

De rechter heeft de gemeente in het gelijk gesteld en het verzoek om een voorlopige voorziening afwezen. Daarbij gaat de rechter er ook niet op voorhand vanuit dat het bestemmingsplan geen stand houdt in de bodemprocedure. Anders zou de rechter het plan nu hebben kunnen schorsen.

De rechter heeft een verkenning gemaakt van de problemen die door de appelanten zijn ingebracht. Enkele van die problemen heeft hij afgewezen. Een aantal andere heeft hij vertaald in aandachtpunten voor de gemeente. Over deze aandachtspunten heeft hij geen oordeel geveld, maar verzocht tot nader onderzoek door de raad. Het gaat dan om effecten van het bestemmingsplan, niet om het bestemmingsplan zelf.

Dit zijn aandachtspunten die ook vóór deze uitspraak al de aandacht van het college hadden:

1. Dit vanwege de unanieme motie van mei 2020 waarin de raad verzoekt om een nieuwe mobiliteitsvisie,

1. Een visie met maatwerkoplossingen voor het onderliggende wegennet en

2. Een visie met maatwerkoplossingen voor de verkeersstromen in Vught en Helvoirt.

2. Dit vanwege het bestuursakkoord van het college,

1. Het akkoord waarin staat dat we onderzoeken welke aanvullende maatregelen we op het onderliggend wegennet kunnen en willen nemen om de leefbaarheid verder te verbeteren.

2. Het akkoord waarin staat dat we kansen willen benutten voor eventuele verbeteringen die binnen de bestemmingsplannen en binnen de vastgestelde projectkaders voor de plannen mogelijk zijn.

Hiermee gaat het college dus door op de ingeslagen weg, voortbouwend op de vastgestelde bestemmingsplannen. Het is immers ook zo dat de gemeente zich niet in de positie bevindt om zelfstandig wijzigingen aan te brengen in deze plannen. Het rijk en de provincie zijn natuurlijk ook een partij in dezen, met bijbehorende financiële verantwoordelijkheden.

De rechter heeft verder helder aangegeven dat dergelijke plannen niet overal per definitie tot positieve en neutrale resultaten kunnen leiden, maar dat dit door het nemen van maatregelen zoveel mogelijk voorkomen of beperkt moet worden. Dat laatste is precies waar het college mee bezig is, met de motie van de raad en bestuursakkoord van het college in de hand, het zo optimaal mogelijk inbedden van de N65 in Vught.