Raadcyclus mei - juni 2020

Op donderdag 11 juni werd er weer een cyclus afgesloten. Ook deze keer in verband met de Corona maatregelen niet een voltallige Raad

Allereerst waren er drie hamerstukken over gemeenschappelijke regelingen.

Jagersboschlaan

De oppositie partijen hadden een interpellatiedebat aangevraagd over de Jagersboschlaan. De gemeente heeft in december 2013 al in de structuurvisie de mogelijkheid tot verharding van de Jagersboschlaan opgenomen. In 2018 is het besluit genomen dat deze verharding ook doorgang krijgt. Tegen dit besluit is beroep aangetekend en op 25 augustus volgt hiervoor een inhoudelijke zitting. Aangezien de gemeente in ieder geval de riolering wil aanpakken heeft op 8 juni een voorlopige voorzieningszitting plaatsgevonden. Uitspraak van de voorzieningenrechter was dat de gemeente de rioleringswerkzaamheden mag uitvoeren maar moet wachten met de verharding tot de uitspraak van de zitting van 25 augustus. Een motie van de oppositie om alle voorziene werkzaamheden op te schorten totdat er een uitspraak is in de bodemprocedure kreeg geen meerderheid.

Verder stonden er nog de volgende onderwerpen op de agenda.

Concept bod Regionale Energiestrategie (RES) Noordoost Brabant

De RES is een bod van de regio aan het rijk waarin staat hoe de regio bijdraagt aan de doelen van het nationaal Klimaatakkoord. Voor de VVD zijn hiermee de piketpalen voor de komende decennia geslagen. Belangrijk bij de start van de implementatie is om zo snel mogelijk de inwoners van de gemeente te informeren en te betrekken bij de RES. Hiervoor worden naast publicatie in het Klaverblad in juni en juli al bijeenkomsten georganiseerd. Er volgt ook een gemeente brede enquête.

Beheer en exploitatie sportzaal en jeugd en jongerencentrum Elzenburg

In 2018 heeft het bestuur van Elzenburg een businessplan opgesteld over het beheer van de nieuwe sporthal en het JJC. Besloten is toen dat het bestuur beide gebouwen zou gaan exploiteren en dat in 2020 een tussenevaluatie zou plaatsvinden. Het bestuur heeft aangegeven dat de verwachte synergie er niet is en dat veel tijd opgaat in het beheer van de sporthal, tijd die men liever wil besteden aan de verdere ontwikkeling van activiteiten binnen het JJC. De VVD is van mening dat het voorstel niet gezien dient te worden als een nieuw reddingsplan voor Elzenburg. Het is zinloos om het voorstel niet over te nemen. Met het afstoten van de sporthal en de financiële bijdrage zitten we eigenlijk in het scenario beheer alleen JJC uit het businessplan. Het jaarverslag 2019 en begroting 2020 biedt voor ons de gewenste onderbouwing voor de financiële bijdrage. Een gesprek tussen gemeente en bestuur heeft ook duidelijkheid gegeven over de kwalitatieve en kwantitatieve prestatieafspraken en doelstellingen. De fractie is dan ook akkoord gegaan met het voorstel.

Investeringskrediet tijdelijke invulling Isabellaveld/De Hagen

Een Raadsvoorstel om een groenstrook tijdelijk in te vullen voor een bedrag van € 35.000,-- vonden alle fracties zwaar overdreven omdat het maar over een tijdelijke invulling gaat. Een amendement van de VVD (ingediend samen met GB, PvdA-GL en CDA) om een bedrag van € 3.500,-- beschikbaar te stellen voor de aanschaf van beplanting van de bouwstrook en omwonenden te betrekken bij de verdere uitwerking van de planvorming aangaande het Isabellaveld kon op een meerderheid rekenen.

Financiële stukken WSD (jaarverslag 2019 en begroting 2021)

De WSD draagt zorg dat mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt geholpen worden aan werk. De WSD heeft een solide financiële basis. Voorstel nu is om de winst toe te voegen tot de algemene reserve van de WSD.  De VVD spreekt haar waardering uit voor de WSD. Echter vanwege de omvangrijke bestemmingsreserve en eigen vermogen van de WSD roept de VVD fractie op om realistisch te begroten. Het komt namelijk jaarlijks voor dat de begroting op 0 uitkomt terwijl de realisatie elk jaar een winst laat zien. Vught is aandeelhouder van de WSD en draagt jaarlijks een bedrag bij aan de begroting van de WSD. Een amendement (mede ingediend door GB en D66) om een zienswijze in te dienen waarbij wordt opgeroepen vanaf 2022 realistisch c.q. minder voorzichtig te begroten kon op een meerderheid in de Raad rekenen.

Moties vreemd aan de orde van de dag

Als afsluiting nog een drietal moties vreemd aan de orde van de dag.

1. Stop de verhuurdersheffing.

Ingediend door de SP en CDA waarin men het college verzoekt bij de minister kenbaar te maken dat de gemeente Vught van mening is dat er een einde moet worden gemaakt aan de verhuurdersheffing en dat de vrijgekomen gelden ingezet kunnen worden voor verduurzaming van de woningbouw. De fractie van de VVD heeft deze motie niet gesteund omdat verhuurderheffing een landelijk onderwerp is en geen gemeentelijk onderwerp, simpel gezegd wij gaan niet over de verhuurdersheffing.

2. Stop de huurverhoging

De SP fractie heeft een motie ingediend met het verzoek aan het college om in gesprek te gaan met verhuurders om , indien mogelijk, bindende afspraken te maken over het stoppen van de huurverhoging en bij de minister kenbaar te maken dat de gemeente Vught van mening is dat de huurprijzen te hoog zijn en dat de huurverhoging gestopt moet worden. Ook deze motie hebben we niet gesteund. De gemeente gaat hier ook niet over. Wij willen woningbouwverenigingen niet in de wielen rijden bij hun bedrijfsvoering.

3. Anti-speculatiebeding

Het CDA Heeft (mede namens alle andere fracties) een motie ingediend die het college verzoekt om naast het anti-speculatie beding bij betaalbare woningen deze ook op te nemen voor woningen in het middeldure segment. Deze motie is aangenomen.

De komende periode staan de volgende onderwerpen geagendeerd:

18-06-2020 Informatieavond toekomst DePetrus

25-06-2020 Gezamenlijke commissie