Raadcyclus april 2020

Op donderdag 16 april werd er weer een cyclus afgesloten.

Allereerst was de samenstelling van de vergadering bijzonder. Het zogenaamde quorum (de helft plus 1) van het aantal zetels was aanwezig. Dit natuurlijk t.g.v. de Corona maatregelen. Door dit quorum zijn besluiten rechtsgeldig. Hierdoor waren van GB 4 leden, PvdA-GL 2 leden, VVD 2 leden, D’66 1 lid, SP 1 lid en CDA 1 lid aanwezig en werd de tafelindeling dusdanig gemaakt dat we volledig voldeden aan de 1,5 meter regel.

Op de agenda stond slechts één bespreekpunt namelijk een subsidie van € 7,5 ton aan The Battle Axe voor renovatie van het gebouw.

Deze middelen komen uit de zogenaamde Ruimte voor Ruimte gelden. Tijdens de commissievergadering is discussie ontstaan of deze subsidie in deze vorm, condities en eerdere afwegingen bij aanvragen van andere organisatie terecht is. Het standpunt van de fractie van de VVD is daar helder in. Ja wij vinden dat terecht.

Daarvoor liggen een vijftal feiten ten grondslag

1. De investering in de ontmoetingsplek The Battle Axe valt binnen kaders over het Integraal dorpsontwikkelplan (IDOP)

2. Een belangrijke voorwaarde voor de besteding van Ruimte voor Ruimte middelen is dat deze gelden een maatschappelijk doel dienen en dat de besteding instemming van het Provincie bestuur moet krijgen. Voor The Battle Axe is deze toestemming verleend

3. Een andere voorwaarde is dat investeringen in 2020 moeten zijn besteed. Deze investering kan in 2020 gerealiseerd worden zodat we de gelden niet kwijt zijn.

4. Met The Battle Axe zijn er afspraken gemaakt m.b.t. beheer en exploitatie d.m.v. een ondertekende samenwerkingsovereenkomst

5. En last but zeker niet least is de fractie van de VVD van mening dat The Battle Axe voor Cromvoirt een belangrijke centrale ontmoetingsplek is en dat deze uiteraard een goede accommodatie verdient.

De discussie werd fel gevoerd, misschien soms wel te fel. Oppositiepartijen die ons verwijten te meten met 2 maten. Waarom wel subsidie aan The Battle Axe terwijl dit geen gemeentelijk gebouw is en bij andere verzoeken gemeentelijk eigendom wel een voorwaarde was. Dat argument was naar onze mening niet terecht. De gemeente heeft ook subsidies verleend aan niet gemeentelijke gebouwen (Nationaal Monument Kamp Vught en De Petrus). In het verlengde van dit Raadsvoorstel kwam een amendement van D’66 en CDA om de laatste Ruimte voor Ruimte gelden ook beschikbaar te stellen aan The Battle Axe voor realiseren van een (goederen) lift en verdere verduurzaming. Dit amendement hebben wij niet gesteund omdat een deel van deze middelen in een motie van september 2019 is gereserveerd voor de Isabella brug en het restant van deze middelen uiterlijk 1 februari 2022 ingezet moet worden. Wij willen deze middelen graag beschikbaar houden voor nieuwe maatschappelijke project(en).

De komende periode staan de volgende onderwerpen geagendeerd:

07-05-2020 Inspraak avond Bestemmingplan N65

14-05-2020 Extra Raadsvergadering Bestemmingplan N65