Raadcyclus januari - februari 2020

Op donderdag 6 februari werd er weer een cyclus afgesloten.

Tijdens deze Raadsvergadering een niet veel voorkomend agendapunt, namelijk een interpellatiedebat. Het onderwerp hierbij was “De Speeldoos”, en dan met name de niet verwerving van het gebouw. Onze fractie voorzitter verwoorde dit als volgt.

De VVD is met stomheid geslagen. Wij dachten vorig jaar april eindelijk een einde te hebben gemaakt aan jaren van gesteggel en gedoe. Eindelijk een solide, fatsoenlijke oplossing voor De Speeldoos, maar niets blijkt minder waar. En niet vanwege het handelen van het college, nee daarvoor alle lof, vanwege het handelen en daarmee de wispelturigheid van De Speeldoos. Nog geen jaar geleden geeft het bestuur van De Speeldoos aan: “gemeente, neem alstublieft het gebouw over en geef miljoenen uit aan renovatie of nieuwbouw”. Nog geen jaar geleden vraagt het bestuur om extra financiële middelen om een faillissement af te wenden. De centjes waren op, salarissen konden niet betaald worden. Er stond 900.000 euro aan reserves op de goedgekeurde jaarrekening, maar dat geld was er niet. Nee, men had miljoenen nodig, miljoenen voor de veiligheid van het gebouw, voor achterstallig onderhoud én voor nieuwbouw of renovatie.

En wat deed de gemeenteraad? Wij schoten te hulp. Financieel met € 387.455 om dat faillissement af te wenden. Wij spraken de bereidheid uit tot overname van het pand. Wij wilden met Cultureel Centrum De Speeldoos meedenken over zowel een ondernemingsplan als een jaarplan. Want, jazeker, wij spraken als raad uit waarde te hechten aan een toekomstbestendige Speeldoos, een cultureel centrum voor de Vughtse amateurkunst.

Nu 9 maanden later hebben we een hele andere situatie, de overname is van de baan en er wordt openlijk geflirt met Theater aan de Parade over het programmeren van professionele voorstellingen. Hoe kan zoiets, vraagt de VVD zich af. Met veel interesse hebben wij het procesdossier gelezen en daarin vallen de nodige dingen op.

Allereerst, de grondigheid waarmee het college te werk is gegaan. Wethouder Van de Ven heeft er alles aan gedaan om ons raadsbesluit en onze motie zo goed mogelijk uit te voeren. Het college heeft zich keurig en strak gehouden aan de kaders die wij in april gesteld hebben en treft zich dus geen enkele blaam. Het moge tevens duidelijk zijn dat De Speeldoos het niet meer eens is met het eigen voorstel uit april, het bestuur wil het pand niet meer overdragen, het bestuur wil professionele kunst programmeren. Hieruit blijkt geenszins bestuurlijke continuïteit, eerder bestuurlijke vrijheid. En begrijpt u de VVD niet verkeerd, het bestuur mag zich deze vrijheid toe-eigenen, maar die vrijheid moet gepaard gaan met realiteitszin en het nemen van verantwoordelijkheid.

Vrijheid gepaard met verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het gebouw. Het bestuur schrijft heel utopisch dat het voor veiligheid niet uitmaakt wie er eigenaar van een gebouw is, en vraagt om geld daarvoor, maar dat is klinkklare nonsens. De eigenaar van een pand is verantwoordelijk voor de veiligheid van dat pand, niet de gemeente. Vandaar dat het bestuur in april nog het idee had om het pand over te dragen aan de gemeente. Vandaar dat het college de afgelopen maanden heeft getracht dit te bewerkstelligen. Het bestuur schrijft ook dat gelden die bedoeld waren voor het faciliteren van de amateurkunst en buitenschoolse cultuureducatie gebruikt zijn voor brandveiligheid, inbraakveiligheid en veiligheid op het werk. Op z’n zachts gezegd, zeker gezien de historie, vindt de VVD dat ietwat merkwaardig.

En realiteitszin over de eigen financiële situatie. Die miljoenen die in april nodig waren, die zijn dat nu nog steeds. Sterker nog, het bestuur geeft meermaals aan dat er meer geld van de gemeente bij moet. Het water staat nog immer hoog aan de lippen. Ook hier hield het college zich strak aan de door de raad gestelde kaders. Want zij zeggen dit niet toe, geven zelfs te kennen dat dit in de raad heel erg moeilijk zal liggen én altijd aan de raad voorgelegd moet worden.

Realiteitszin over het cultuurbeleid in Vught. Het bestuur schrijft dat bij nieuwbouw of renovatie er een gedragen visie op cultuur, cultuureducatie en ondersteuning moet zijn, en dat de recent aangenomen cultuurnota hier te mager voor is. Natuurlijk kan het bestuur het niet eens zijn met die visie, maar het is een democratisch aangenomen beleidsstuk, die realiteit moet echt onder ogen gezien worden.

Dit interpellatiedebat is gestaafd op een viertal vragen van CDA, D66 en SP. Een viertal vragen waarop zij een antwoord wensen van het college. Wat de VVD betreft is dat niet nodig, is het college niet aan zet.

Het college heeft zich sinds april namelijk strak gehouden aan de door deze gemeenteraad gestelde kaders, heeft er alles aan gedaan om binnen die kaders De Speeldoos over te nemen en te werken aan een toekomstbestendige speeldoos. Nee, die vragen moeten beantwoord worden door het bestuur van Theater de Speeldoos. Zij gaan over de toekomst van de Speeldoos, zij hebben die vrijheid. Wij als raad hebben gedaan wat we konden. Het college heeft gedaan wat het kon. Het is nu aan Theater de Speeldoos om te laten zien wat zij kan. De VVD kan alleen maar hopen dat dat gepaard zal gaan met realiteitszin en het nemen van verantwoordelijkheid.

Naast dit interpellatiedebat waren er nog een aantal hamerstukken en bespreekstukken.

De voor onze fractie belangrijke bespreekstukken waren:

Herinrichting parkeerterrein Martinilaan. Hierbij misten wij de waterdoorlatende bestrating zoals afgesproken in de nota Klimaat Adaptief van december 2019. Met de toezegging dat de parkeervlakken worden voorzien van gras-betonklinkers konden wij akkoord gaan.

Toekomstige koers samenwerking WSD. In het voorstel kon men lezen dat alle middelen van het Participatiebudget ingezet zouden worden binnen de WSD. Dit terwijl er ook tal van initiatieven binnen Vught georganiseerd worden. De wethouder heeft duidelijk kunnen maken dat een deel van het Participatiebudget beschikbaar is voor deze initiatieven.

De komende periode staan de volgende onderwerpen geagendeerd:

13-02-2020 Informatieavond Helvoirt

20-02-2020 Commissie Ruimte