Raadcyclus november - december 2019

Op donderdag 12 december werd er weer een cyclus afgesloten.

Naast een scala aan hamerstukken ook enkele interessante bespreekstukken. De meest in het oog springende waren

Nieuwbouw accommodatie R.K.V.V. Zwaluw V.F.C.

Na een gedegen voorbereidingstijd is de kogel door de kerk. Zwaluw VFC gaat een nieuwe accommodatie bouwen waarbij de sport gerelateerde onderdelen (kleedkamers, scheidsrechterruimte e.d. die onder de verantwoordelijkheid van de gemeente vallen) en de niet sport gerelateerde onderdelen (kantine, die onder verantwoordelijkheid van de vereniging zelf komen) geïntegreerd aangepakt worden.

Cultuurnota 2020-2023

In het bestuursakkoord is opgenomen dat het cultuurbeleid wordt herijkt en geactualiseerd. Met deze nieuwe nota ‘Samen dichtbij cultuur’ is deze opgave ingelost. De nota beschrijft hoe de gemeente het culturele leven in Vught, Cromvoirt (en vanaf 1-1-2021 ook Helvoirt) wil ondersteunen zodat het toegankelijk is voor iedereen die daaraan wil deelnemen en wat culturele organisatie daarin kunnen betekenen.

Samen zorgen we voor een breed, kwalitatief en uitnodigend cultureel aanbod voor iedereen in onze gemeente. Zo kan iedereen op zijn of haar eigen wijze invulling geven aan culturele  behoeften en persoonlijke ontwikkeling. Daarbij is er extra aandacht voor groepen die minder vanzelfsprekend aansluiting vinden of waarvoor een passend aanbod ontbreekt.

Door datgene wat er te beleven is, bereikbaar en zichtbaar te maken, komt het culturele leven dichtbij. En daarbij kan ‘dichtbij’ ook aansluiten bij regionale activiteiten betekenen.

Samen geven we zo invulling aan het culturele aanbod waar zo velen in Vught, Cromvoirt en straks ook Helvoirt van kunnen genieten.

Nota Vught klimaatadaptief

Het weer in Nederland verandert. Zo ook in Vught. Klimaatverandering zorgt voor meer extremen: heftige regenval, perioden van droogte en hogere temperaturen. Naast het treffen van maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan, zullen we ons moeten voorbereiden op deze extremere weersomstandigheden.

Het antwoord op maatregelen die nodig zijn, is bijna altijd; meer groen. Meer groen in plaats van verharding om water te laten infiltreren in de bodem. Meer groen om water beter vast te houden in de bodem in periodes van droogte. En meer groen om verkoeling te bieden op zeer warme dagen. Dat vraagt soms om andere afwegingen bij de inrichting van de openbare ruimte én van particulier grondbezit.

Natuurlijk start Vught niet bij nul. Vught is van oudsher al heel groen ingericht. De laanstructuren, de parken en landgoederen verrijken onze gemeente. Daarnaast kent Vught al jaren een gescheiden rioleringssysteem, waarbij hemelwater is afgekoppeld en in de directe omgeving wordt opgevangen. Maar we zien ook dat tuinen steeds vaker versteend zijn, dat er verzoeken zijn om bomen te kappen i.v.m. ervaren overlast of dat groen plaats moet maken voor extra parkeerruimte.

Vught klimaatadaptief maken, is een opgave die de gemeente niet alleen kan waarmaken. Daar hebben we onze inwoners, ondernemers, verenigingen en organisaties hard bij nodig. Het is ook geen opgave waar we morgen mee klaar zijn. Het vraagt een constante bewustwording om bij elke ontwikkeling ook adaptieve maatregelen te treffen. Van de gemeente mag worden verwacht dat wij dit uitdragen, uitleggen en het goede voorbeeld geven. Inwoners en ondernemers mogen bij het nemen van maatregelen op eigen terrein rekenen op onze steun en bereidheid om mee te denken. Ook sta ik open voor goede suggesties van inwoners hoe wij het nog beter kunnen doen.

Zo maken we samen Vught, Cromvoirt – en straks ook Helvoirt – echt klimaatadaptief

De fractie van de VVD kon zich met uitzondering van eenrichtingswegen en terugdringen parkeerplaatsen vinden in deze nota.

Beleidsplan jeugdhulp 2020-2023

Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet. Iedere gemeente moet op basis van die wet een periodiek beleidsplan opstellen. Dit beleidsplan geeft de kaders aan voor de invulling van jeugdpreventie, jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. Omdat we voor de uitvoering van de Jeugdhulp samenwerken met de 15 gemeenten in de regio Noordoost Brabant is een regionaal beleidsplan ontwikkeld. Een samen met de fracties van PvdA-GL, GB en CDA ingediende motie waarbij aangegeven is dat inzicht in de behoefte aan voorzieningen in de Jeugdzorg door middel van informatie over wachttijden noodzakelijk is om het beleid in de nieuwe periode 2020-2023 te monitoren wordt unaniem aangenomen.

De komende periode staan de volgende onderwerpen geagendeerd:

09-01-2020         Informatieavond

16-01-2020         Informatieavond

23-01-2020         Commissie Ruimte

30-01-2020         Gezamenlijke Commissie

06-02-2020        Raadsvergadering

De fractie van de VVD  wenst u prettige feestdagen en een gelukkig en gezond 2020