Raadcyclus oktober - november 2019

Op donderdag 7 november werd er weer een cyclus afgesloten. Een cyclus die geheel in het teken heeft gestaan van de begroting 2020. Onderstaand het betoog van fractievoorzitter Mark du Maine.

Voorzitter,

Waar deze begroting er slechts een is voor het jaar 2020, is deze gemeenteraad er een die verder kijkt dan dat jaar. Vorige week nog keek de VVD bijvoorbeeld zeven jaar verder, en gaven we hier de weinig hoopvolle duiding mager aan mee. Maar nu een week later, is de VVD hoopvoller gestemd, en noemen we 2020 liever het jaar van de omkering. En niet zonder reden.

De VVD streeft naar een financiële huishouding die rust op vier pijlers: een sluitende meerjarenbegroting, een modale solvabiliteit, een adequaat weerstandsniveau en een fatsoenlijke schuldpositie. Die eerste staat voorop, je moet namelijk niet meer geld uitgeven dan dat er binnenkomt, en daar voldoet deze begroting zeer ruim aan. Maar die andere pijlers, ook die zijn noodzakelijk en daar wil de VVD aan werken.

Dat kunnen we echter niet alleen, dat willen we niet alleen, nee de VVD doet dat het liefst raadsbreed. Dit zodat we allemaal onze verantwoordelijkheid pakken en daarmee aantonen dat we ondanks onze verschillen, toch een gezamenlijk belang hebben: het welzijn van Vught, in al zijn facetten. En dat in 2020, maar ook in de jaren daarna.

En voorzitter, waar het volgens sommige websites van sommige Vughtse politieke partijen een onmogelijke opgave zou zijn om bij dit soort lastige vraagstukken gezamenlijkheid te vinden, hopen we die gezamenlijkheid zowaar in een week al te vinden/hebben we die gezamenlijkheid zowaar in een week al gevonden.

Vorige week richtte de VVD zijn pijlen nog op de kadernota, maar wat goed is komt snel, en vanavond in de vorm van een motie, een motie die (zojuist) door D66 (is) ingediend (wordt). Een motie waarin we ook al zo veel mogelijk hebben getracht eenieders wensen toe te voegen.

Het is niet voor niets dat we expliciet vernoemen dat we een verrijkt ombuigingsdocument willen, daar is door meerdere partijen om gevraagd vorige week en zijn ook ideeen voor aangedragen, bijvoorbeeld het kijken naar het verruimen van de gemeentelijke inkomsten.

Het is niet voor niets dat we expliciet benoemen dat zowel de begroting moet sluiten, de schuldquote moet dalen en de solvabiliteit moet toenemen, want ook hierover hebben meerdere partijen hun zorgen geuit.

En het is ook niet voor niets dat we hier geen onhaalbare termijn aan koppelen. Bij iedereen bestaat de realiteitszin dat die schuldquote niet binnen een jaar onder de 130% is, bij iedereen bestaat de realiteitszin dat de solvabiliteit niet in een mum van tijd weer de 50% aantikt. En daarmee komen we ook tegemoet aan partijen die wensen om niet nodeloos zaken kapot te gaan bezuinigen, want ook dat komt het welzijn van Vught niet ten goede.

En daarom is 2020 voor de VVD het jaar van de omkering, omdat we enkele tendensen willen gaan omkeren. Die schuldquote, die moet omlaag gaan, die solvabiliteit, die moet omhoog. Het is met deze motie aan het college om daar de eerste stappen toe te zetten, het is vervolgens aan ons als raad, om met dat verrijkte ombuigingsdocument in de hand er een klap op te geven. En ik benoem het nog een keer, het liefst in gezamenlijkheid, gezamenlijk voor Vught.

Heeft de VVD deze begroting dan echt alleen maar opmerkingen te maken over de financiën? Natuurlijk niet, er staat ook zeker heel zinnig beleid in de begroting dat in 2020 verder vorm gaat krijgen.

De VVD is heel blij met de realisatie van de fietsbruggen bij de postweg, zodat we volgend jaar eindelijk van die verkeersonveilige situatie verlost zijn. De VVD is blij met de woningen die in 2020 gerealiseerd gaan worden waarmee het 40-40-20 adagium bewaarheid wordt. De VVD is blij dat de Speeldoos in 2020 wordt omgevormd tot cultureel centrum en kijkt tegelijkertijd uit naar de cultuurnota, maar die zien we in 2019 nog als het goed is. Ook blij zijn we met de resultaten van de pilot omtrent het Financieel Paspoort, goed om te lezen dat het de effectiviteit en kwaliteit van de schuldhulpverlening verbetert, goed om daar mee door te blijven gaan.

Ook zijn er dingen waar we naar uitkijken, zoals bijvoorbeeld de evaluatie van het cameraschild, want als die goed is, lijkt het de VVD uiterst zinvol om het schild structureel in Vught te plaatsen. Waar we ook naar uitkijken: de aanbesteding van de accountantscontrole, hopelijk vinden we er dit keer een dit de controle op de jaarstukken niet pas in september van het jaar erop klaar heeft.

Minder warm wordt de VVD van de resultaten omtrent de bedrijfscontactfunctionaris. Hier zijn in 2018 goed en wel 5 vragen aan gesteld, er zijn er 40 begroot voor 2020, het is te hopen dat die 40 ook gehaald worden. Mocht dat niet het geval zijn, dan is de behoefte er duidelijk niet en hebben we wellicht onze eerste bezuiniging ook gelijk te pakken. Een andere bezuiniging die er ook lijkt aan te komen: de Avulo. In Q3 wordt een en ander geëvalueerd, maar wellicht kan dit ook eerder.

Waar we als VVD ook twijfels bij hebben, Elzenburg. We lezen in de begroting dat we er activiteiten willen stimuleren en willen werken aan een gezonde toekomst hiervoor, twee hele zinnige voornemens, maar wij blijven ons afvragen in hoeverre het nog rendabel is om Elzenburg toch vooral toe te spitsen op jeugd en jongeren, en er niet gewoon een algehele accomodatie van te maken. Hopelijk komt er met de school en sporthal die nu vol in gebruik zijn eindelijk schot in de zaak, maar we hebben er een hard hoofd in.

En dan heb ik nog een punt voorzitter, het punt waarvoor de D in VVD staat zodra ons dat even uitkomt: duurzaamheid. Samen met GB dienen we een motie in over de RES, om toch vooral te kijken wat er mogelijk is voor Vught op dit gebied, zeker omdat dit voor Vught ook geld kan opleveren. En dit dan ook nog in samenspraak met inwoners en belangenorganisaties. En zie hier, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, de VVD die pleit voor People, Planet, Profit. Oftewel de 3 P’s waarover mevrouw Van Wiggen in haar roemruchte PvdA-GroenLinks verleden ooit op haar geheel eigen wijze nog een prachtbetoog heeft gehouden. We rekenen dan ook op raadsbrede steun.

Dank.

Tijdens de Raadsvergaderingen zijn diverse moties/amendementen ingediend. Onderstaand een overzicht:

Omschrijving

Minder papier hier

PvdA-GL

Verworpen

De komende periode staan de volgende onderwerpen geagendeerd:

14-11-2019 Raadsinformatie avond

21-11-2019 Raadsinformatie avond