Op donderdag 12 september sloten we de eerste Raadcyclus na het zomerreces af.
De locatie van deze Raad was niet het vertrouwde Raadhuis maar, net als de commissievergaderingen, bij Motel Vught. De reden hiervoor was dat door de uitlopende onderhoudswerkzaamheden van het Raadhuis deze niet geschikt was voor een vergadering.
Er waren naast drie hamerstukken twee bespreekstukken.
De lokale inclusie agenda. Zeker in Vught, waar we van oudsher te maken hebben met allerlei instellingen waarin mensen met een beperking wonen en leven. Dat is ook de reden dat wij in Vught niet meer opkijken van bijvoorbeeld een blinde die geheel zelfstandig de boodschappen gaat doen. Het lijnenspel op de stoepen leidt hem/haar de weg. We hebben schuine stoepranden voor mensen in een rolstoel of met rollator.
We hebben verhoogde bushaltes. Er rijdt een seniorenbus door Vught en omgeving.
We hebben een goed werkende participatie waardoor de doelgroep wordt geholpen deel te nemen aan het arbeidsproces en dus volledig mee kan doen. Sterk in de Wijk en Toegankelijk Vught dragen hun belangrijke steen bij. Ja, in Vught hebben we al die jaren niet stilgezeten.
Zijn we dan klaar? Kennelijk niet. Een aantal onderwerpen wordt verder uitgewerkt en gaan de komende jaren de volle aandacht krijgen. Niet alleen waar het gaat om ‘stenen’ maar ook waar het gaat om werkwijzen en bewustwording.
De VVD is ervan overtuigd dat de medewerkers van de gemeente er alles aan zullen doen om de lokale inclusie agenda verder vorm te geven en uit te werken. We weten ook zeker dat, mochten wij zaken vergeten zijn of over het hoofd hebben gezien, en ze zijn praktisch uitvoerbaar, dat tussentijds ook wordt meegenomen.
Eigenlijk mogen we wel zeggen dat de fractie van de VVD er trots op is dat de gemeente Vught op allerlei fronten al heel goed scoort waar het inclusie betreft. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Verder vindt de VVD Vught dat er niet te betuttelend moet worden gehandeld. Een van de aanbevelingen van ZET is om ook degenen die geen aanspraak maken op voorzieningen te willen bereiken. Echter: er zijn mensen die zelf letterlijk heel goed uit de voeten kunnen met de beperking die zij hebben. Zelf dus inclusie hebben gecreëerd en zichzelf niet in een hokje hebben geplaatst. En die om hun moverende redenen geen gebruik wíllen maken van allerlei zaken waarvoor ze eventueel wel in aanmerking zouden komen. De VVD is ervan overtuigd dat de mensen die het nodig hebben, de loketten echt wel weten te vinden. En zelfs mondig genoeg zijn om aan te geven waar het in hun directe woonomgeving aan schort. Wij zijn er dan ook geen voorstander van om beleid te maken of aanpassingen te doen voor mensen die er niet zijn of het niet willen gebruiken.
Investeringskrediet brug nabij Fort Isabella. Willen wij in de huidige roerige financiële tijden, geld uitgeven aan een brug over het Drongels kanaal, om zo Fort Isabella rechtstreeks met het Drongelens Pad te verbinden? Hebben wij daar die extra 306.000 euro voor over, verspreid over 30 jaar? Oftewel, net iets meer dan 10.000 euro per jaar?
Want hoewel het raadsvoorstel spreekt over een totale investering van 1.147.000 euro, is daarvan maar 466.000 euro afkomstig van de gemeente. En van die 466.000 zouden we 160.000 toch altijd al uit moeten geven, omdat we nou eenmaal verplicht zijn het buitengebied nabij Fort Isabella te onderhouden, iets waar we de afgelopen jaren nou niet bepaald in hebben uitgeblonken. Hou je dus over die 306.000 euro.
Daar bovenop komt ook nog eens, dat er vanuit de klimaatopgave rond PHS afspraken gemaakt worden tussen de opdrachtgevers PHS (Ministerie, Provincie en gemeente) en de Waterschappen omtrent klimaatadaptie, onder andere ter plaatse van Fort Isabella. Daar liggen zowaar kansen om een en ander efficiënt aan te pakken en wellicht te combineren, wat misschien zelfs kostenbesparingen met zich mee zou kunnen brengen.
En dan hebben we ook nog het merkwaardige verschijnsel ruimte-voor-ruimte gelden. Gelden die we moeten uitgeven omdat ze anders vervallen. Eerder genoemde 466.000 euro wordt hiermee voor de helft gedekt. Financieel is het dus eigenlijk een “no-brainer”, zijn we een dief van onze eigen portemonnee als we deze kans aan ons voorbij laten gaan.
En inhoudelijk dan? Is deze brug daadwerkelijk nodig? Nou het sluit perfect aan bij het bestuursakkoord. Het bestuursakkoord waarin staat dat de coalitie monumenten beter wil ontsluiten voor bezoekers. Het bestuursakkoord waarin staat dat we de inzet op cultuurhistorie, erfgoed en toerisme willen continueren én daar financiële middelen voor ter beschikking willen zetten. Is de brug daarmee daadwerkelijk nodig? Wellicht niet. Is de realisatie van de brug een concretisering van een politieke wens? Dat zeker wel.
De komende periode staan de volgende onderwerpen geagendeerd
19 september Informatieavond Regionale Energie Strategie
26 september Commissie Ruimte
03 oktober Commissie Bestuur & Samenleving
10 oktober Raadsvergadering