Raadcyclus april - juni 2019

Op donderdag 06 juni sloten we weer een Raadcyclus af.

Een relatief lange en rustige periode. Met stip boven aan stond het Herindelingsadvies gemeenten Haaren, Oisterwijk, Vught, Boxtel en Tilburg. Zowel de Raad van de op te splitsen gemeente als ook alle ontvangende gemeenten dienden dit advies goed te keuren. Met de goedkeuring van alle Raden is de stap tot het opsplitsen van de gemeente Haaren en de overgang van Helvoirt naar Vught een belangrijke stap dichterbij. Via Provinciale Staten gaat dit advies nu naar het Ministerie. Daar gaan ze nu werken aan een wet die de opsplitsing formaliseert. De datum van opsplitsing is 01 januari 2021. Vanaf die datum gaat Helvoirt een onderdeel uit maken van de gemeente Vught. Helvoirt samen met Vught en Cromvoirt zal onze gemeente nog mooier maken.

De rest van de Raadsagenda stond vol met diverse hamerstukken en nog twee andere onderwerpen. Openbare Basisschool De Koningslinde groeit uit haar voegen. Hiervoor is het noodzakelijk dat voor aanvang van het nieuwe schooljaar ruimte bijgebouwd gaat worden. Dit gaat ook gebeuren. Een motie van VVD, GB en PvdA-GL heeft samen met de fractie van de SP een ruime meerderheid behaald. In deze motie wordt het college opgeroepen om samen met de basisscholen en schoolbesturen te kijken welke mogelijkheden er zijn om in de toekomst de leerlingenstromen binnen de Vughtse basisscholen beter te stroomlijnen. Wij zien hiertoe mogelijkheden maar kunnen de consequenties op dit moment niet helemaal overzien. Vandaar de motie met de oproep dit te onderzoeken. Begin 2020 willen we de antwoorden helder hebben wanneer we weer een integraal Plan voor alle scholen in Vught gaan bespreken.

Een ander niet onbelangrijk onderwerp was de woonvisie. Vught gaat deze bestuursperiode woning bouwen volgens het 40 - 40 – 20 principe. 40 % Goedkope woningen, 40 % middel dure woningen en 20 % dure woningen. De woonvisie is altijd een emotioneel onderwerp waarbij emoties ook deze keer weer hoog opspeelde. De oppositie partijen hebben middels diverse moties pogingen gedaan de woonvisie aan te passen. Deze moties paste niet binnen de kaders van 40 – 40 – 20 en de daarbij behorende (prijs)afspraken. De woonvisie is met een coalitie meerderheid aangenomen.

Voor de komende (korte) Raadcyclus staan de volgende overleggen op de planning:

13 juni Informatie avond

20 juni Gezamenlijke commissie