“Wie kent de burgemeester?...”

Raadsleden en griffie ontvangen scholieren in Raadhuis

“Wie kent de burgemeester?...”

Raadsleden en griffie ontvangen scholieren in Raadhuis

Tijdens de eerste dagen van november werden op het Raadhuis een handvol klassen van het Maurick College ontvangen. Met uitleg van de Griffie over het functioneren van onze democratie en de Vughtse raad waren er voor de scholieren tal van vragen over hoe Vught bestuurd wordt. Ook werd aangegeven dat men als jeugd ook inspraak kon hebben op te nemen maatregelen.

Gedurende de sessies werden de scholieren ook geïnformeerd door raadsleden die de jeugd aangaven waarom zij in de raad zaten en wat hun beweegredenen waren. Voor de VVD was Ton Wagenaars aanwezig die zichtbaar genoot van de aanwezigheid van de voor hem zo bekende schooljeugd.

Duidelijk werd wel dat de scholieren nauwelijks enig besef hadden van wie in Vught de scepter zwaaiden. Geen enkel raadslid was bekend en ook de naam van de burgemeester werd na lang touwtrekken pas gevonden. En als dan geschetst was wat er in Vught allemaal gedaan moest worden mocht men ook een nijpend probleem kenbaar maken. Wat zou de schooljeugd in Vught erbij willen hebben? “Een McDonald’s…”