Opinienota Herstelplan Zionsburg en Reconstructieplan Elzenburg en Kapellebos

Betoog Fractievoorzitter  Mark du Maine Gezamenlijke Commissie
Donderdag 29 september 2016

Opinienota Herstelplan Zionsburg en Reconstructieplan Elzenburg en Kapellebos

Voorzitter, ik herinner me het nog goed, die dag in december 2003, grote rookwolken zichtbaar vanaf de badkamer, brand bij Zionsburg. Een brand die niet alleen het pand zwaar beschadigde, maar helaas ook het overlijden van de markante heer Marggraff betekende en ook de weken, maanden daarna nog veelvuldig onderwerp van gesprek zou zijn in het Vughtse.

Nu, 13 jaar later, staan we wellicht aan de vooravond van de wederopstanding van datzelfde Zionsburg, en in haar kielzog ook de landgoederen Kapellebos en Elzenburg. De VVD is blij met deze ontwikkelingen. Zionsburg kan van een grote toegevoegde waarde zijn voor het Vughtse centrum. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat we op zo’n historisch plekje in Vught Centrum al 13 jaar tegen een ruïne aankijken, dan ziet de VVD veel liever een opgeknapt landgoed, met prachtige gebouwen in historisch verantwoorde bouwstijl. Als de restauratie van het Koetshuis een voorbode is, kan het namelijk echt een prachtig landgoed worden.

Ook het opknappen van zowel Elzenburg als Kapellebos is een goede ontwikkeling. Dit vergroot in ieder geval de veiligheid van deze bossen, waar vanwege de wildgroei hier en daar ook zieke en dode bomen staan. En het maakt deze bossen ook beter begaanbaar voor recreanten, zeker als oude lanen structuren hersteld worden. Het verheugt de VVD dat de stichting in overleg wil treden met buurtbewoners om zo de beide landgoederen optimaal te ontwikkelen.

De VVD heeft dus lof voor de plannen van de Stichting, maar is ook blij met de duidelijkheid over hetgeen er van de gemeente verwacht wordt, namelijk slechts een publiekrechtelijke rol, meer specifiek het toekennen van bouwtitels en aanpassingen in de bestemmingsplannen. De gemeente draait dus niet op voor eventuele kosten en risico’s, dat komt allemaal op het conto van de stichting. Precies zoals het hoort.

Het nieuwe onroerend goed dat zowel op Zionsburg als Elzenburg ontwikkeld wordt, daar moeten wij ons als gemeenteraad eigenlijk specifiek over buigen. Willen wij deze ontwikkeling mogelijk maken? De VVD neemt hierover een positieve grondhouding aan. Als gemeente werken we vaker mee aan het toestaan van bouwtitels op percelen, de ene keer wat groter, de andere keer wat kleiner. Dat het nu toevallig wel heel erg groot privé bezit betreft, is voor de VVD geen reden om hier ineens aparte eisen bij te stellen.

Natuurlijk, complete openheid van de landgoederen zou prachtig zijn, maar we moeten niet vergeten dat huizen zonder tuinen in een bepaalde Vughtse wijk nou niet bepaald als zoete broodjes over de toonbank gingen. Een woning op privéterrein moet ook enige privacy bevatten, dat kan niemand echt gek in de oren klinken. Daarnaast zijn zowel landgoed Kapellebos als Elzenburg al jaar en dag vrij toegankelijk voor de Vughtenaar, ook iets dat de Stichting niet verplicht is.

De stichting doet dus al veel voor Vught. Als de stichting bereid is om Zionsburg ook vaker open te stellen dan nu het geval is, zal de VVD dat toejuichen, maar we achten het eigenlijk niet redelijk om hier hele harde eisen over te stellen, dat zal de VVD dus ook niet gaan doen.

Een punt dat we wel van belang achten is de afwikkeling van het verkeer. Zeker gezien de te verwachtte drukte op de Olmenlaan vanwege de rijksinfra plannen moet hier goed naar gekeken worden zodat er geen onveilige situaties ontstaan. Het wordt immers 1 van de drie punten waar je de N65 richting Den Bosch op kan, dus zaak om dit goed te regelen.

Kortom voorzitter, de plannen die voorliggen zijn prachtig, het zorgt ervoor dat de landgoederen ook de komende tweehonderd jaar in goede staat kunnen verkeren en Vught wordt er simpelweg een nog mooiere gemeente door. De VVD kan dan ook niet anders dan positief tegenover deze plannen staan en is benieuw naar de verdere uitwerkingen ervan.