Leerlingen van basisscholen Vught delen kerstpakketten uit

© Peter Pijnen

Ruim 1300 kinderen en 1000 vrijwilligers brengen kerstbezoekjes aan ouderen - ook in Vught!

In deze tijd van winterse kou vinden door het hele land warme ontmoetingen plaats tussen leerlingen van basisscholen, vrijwilligers van Zonnebloemafdelingen en ouderen. De ouderen ontvangen hierbij ook een leuk kerstpakketje. In totaal krijgen 19.000 ouderen een kerstpakket.

Kerst is een feest van samenzijn en aandacht voor elkaar. In de donkere dagen voor Kerst voelen veel ouderen zich extra eenzaam of zelfs vergeten. Zij staan er alleen voor, of kunnen vanwege hun gezondheid niet meer zelfstandig ergens naar toe. De Riki Stichting organiseert dit jaar voor de 11e keer haar kerstactie. Hierbij staat liefdevolle aandacht voor ouderen centraal. Met deze actie laat de Riki Stichting de oudere medemens weten dat er aan hen gedacht wordt.

In 48 verzorgingshuizen vinden gezellige activiteiten plaats waarbij jong en oud elkaar ontmoeten. Leerlingen van omliggende basisscholen gaan op bezoek om samen met ouderen te ontbijten, kerstversiering of kerststukjes te maken of liedjes te zingen. Het blijken elk jaar weer waardevolle ontmoetingen  voor zowel de ouderen als de kinderen.

De kinderen die een bezoek hebben gebracht aan het verzorgingshuis krijgen ook een kerstpakket mee naar huis. Niet voor zichzelf, maar om tijdens een bezoekje persoonlijk te geven aan een oudere uit hun eigen omgeving, bijvoorbeeld een  familielid of iemand uit de straat. Ook vrijwilligers van de ruim 50 Zonnebloemafdelingen waar de Riki Stichting mee samenwerkt, waaronder de Zonnebloem afdeling Vught/Cromvoirt, gaan in deze periode op pad om een kerstbezoekje te brengen aan hun gasten.

Vught:

In Vught gingen vandaag leerlingen van Basisschool De Springplank naar Huize Elisabeth. Ook onze Wethouder Saskia Heijboer was hier ook aanwezig.

Leerlingen van RK Basisschool De Baarzen gingen naar Woonzorgcentrum Theresia. In beide huizen was het een gezellige muzikale ontmoeting tussen jong en oud.

Ook 100 gezinnen in Vught die wel iets extra’s kunnen gebruiken ontvangen een kerstpakket van deze stichting. Dit gaat in goed overleg met de Vincentius Stichting.

De Riki Stichting organiseert 4 keer per jaar acties voor dezelfde groep ouderen. Deze herhaalde aandacht draagt structureel bij aan het voorkomen en verminderen van eenzaamheid. Een beetje aandacht voor elkaar doet veel goed. Een telefoontje, even langsgaan of iemand uitnodigen samen iets te gaan doen; het zijn kleine gebaren die voor ouderen van grote waarde zijn.

Welke oudere uit uw omgeving geeft u deze Kerst wat extra aandacht?

De Riki Stichting heeft tot doel het opzetten, organiseren en financieren van projecten die zich richten op het verbeteren van het welbevinden van kwetsbare groepen in de samenleving waaronder ouderen. De Riki Stichting is geen fondsenwervende stichting.

Voor algemene vragen over de actie of de Riki Stichting kunt u contact opnemen met ons via 020 -345 44 56 of per mail: mail@rikistichting.nl.