Pilot preventie Dementie

Nederland vergrijst. En Vught vergrijst nog sneller dan Nederland. Reden voor de fractie van de VVD om zich zorgen te maken over dementie.

Er wordt namelijk vaak pas aan de bel getrokken als het te laat is. Als het de mantelzorger echt te veel is geworden. Als degene die dementeert echt niet meer te handhaven is. En dan is het te laat. Te laat om nog op een fatsoenlijke manier opgevangen te worden. Want je moet maar afwachten waar er ergens een plekje vrij is. Dat zou zomaar ergens in Middelburg of Meppel kunnen zijn. En je moet maar afwachten over er in de tussentijd in de thuiszorg iets te organiseren valt. Ondertussen zijn de mantelzorgers de dupe: daar was immers de maat al vol.

Deze voor de fractie van de VVD onwenselijke situaties moeten we proberen te voorkomen. Hoe kun je dat dan regelen? Door in een zeer vroeg stadium te weten welke personen dementeren en hoe dat in de gezinssituatie wordt opgevangen. Deze gezinnen worden daarna gevolgd door de zogenaamde Casemanager Dementie. Deze doortastende casemanager kan inschatten welke hulp de mantelzorger nodig heeft en schat in wanneer het tijd is om de dementerende uit huis te plaatsen. De casemanager zorgt ervoor dat de dementerende op een wachtlijst wordt geplaatst, zorgt voor de indicering bij de instanties en helpt op die manier actief aan een leefbare situatie voor alle partijen. Dus niet meer te laat, maar op tijd.

De wethouder heeft tijdens de commissievergadering van 8 december jl. Toegezegd dit voorstel van de VVD te zullen bekijken. Er gebeurt binnen de gemeente Vught al een aantal zaken op het gebied van dementie. Wellicht kan dit voorstel op eenvoudige wijze worden ingepast.