Gezamenlijke
Commissie
Donderdag
3 november 2016
Niet alleen
beleidsmatig gaat het Vught voor de wind, ook zeker financieel. Zelden heeft
Vught namelijk zo’n goed financieel vooruitzicht kunnen presenteren. Uitgaande
van de huidige cijfers sluiten we 2016 af met een overschot van bijna 1 miljoen
euro en kunnen we ook de komende jaren miljoenen toevoegen aan de algemene
reserves. Dit is goed nieuws voorzitter, want dit geld zal zeker van pas komen
de komende decennia. Er staan nogal wat plannen op stapel namelijk,
schoolgebouwen, gymzalen, kunstgrasvelden, spoorwegovergangen,
aankoopregelingen, en natuurlijk simpelweg de verdieping van zowel de N65 als
het spoor. Het geld dat volgens sommige tegen de muren omhoog klotst, daar
kunnen we dan dankbaar gebruik van maken. We moeten er daarom ook voor waken om
Sinterklaas te gaan spelen, ervoor waken om de gepresenteerde overschotten in
z’n geheel uit te geven. Daar is de onzekerheid te groot voor, daar zijn de
risico’s te groot voor.
Maar voorzitter,
kunnen we dan helemaal niets? Moet de hand echt strak op de knip blijven? De
VVD is van mening dat we ons niet compleet blind moeten staren op het oppotten.
Een deel ervan kunnen we nu best een andere bestemming geven. En de VVD zou de
VVD niet zijn als wij niet zouden pleiten voor het teruggeven van deze
overschotten aan de burger. Lastenverlichting dus. Een van de afspraken uit het
bestuursakkoord is namelijk lagere lokale lasten onder de streep, en dat is nou
net één van die punten die we nog moeten verwezenlijken. 2017 lijkt de VVD een
prachtjaar om daar mee te beginnen.
En niet alleen de
VVD denkt er zo over, ook de lokale en regionale media besteedden al aandacht
aan deze afspraak. En ook het college heeft ingezien dat de lasten allemaal wel
een tikkeltje lager kunnen, getuige het persbericht van afgelopen dinsdag.
Volgend jaar zijn de lasten voor de Vughtse burgers 1% lager dan dit jaar, de
VVD is hier blij mee maar wil hier dus nog een schepje bovenop doen. Hiervoor
zou de VVD de begroting graag op twee manieren willen aanpassen.
De eerste: de OZB
bevriezen. De laatste zes jaar is hier slechts een inflatiecorrectie op
toegepast, deze liep uiteen van 1% in 2016 tot 2,25% in 2012. Opgeteld betekend
het echter wel een verhoging van ruim 10% ten opzichte van 2010. Oftewel 10%
hogere lasten voor zowel woning eigenaren, eigenaren van niet-woningen en
gebruikers van niet-woningen. Wat de VVD betreft verhogen we deze lasten in
2017 niet verder. De voorgenomen inflatiecorrectie van 1% is gezien de
begrootte overschotten namelijk geenszins noodzakelijk. Bovendien kun je zelfs
vragen stellen bij de legitimiteit van een inflatiecorrectie. Het feit wil
namelijk dat de inflatie al sinds april van dit jaar om en nabij het nulpunt
bivakkeert, met zelfs een historische deflatie afgelopen juli. Iets dat we voor
het laatst zagen in 1987, misschien wel het mooiste geboortejaar aller tijden.
Een tweede
wijziging die de VVD graag wil doorvoeren: de manier waarop kwijtscheldingen
betaald worden. Meer specifiek die van de rioolheffing en de
afvalstoffenheffing. beide heffingen zijn gesloten systemen, dat wil zeggen dat
elke cent die eraan betaald wordt, er ook aan wordt uitgegeven. Oftewel, wordt
afvalverwerking goedkoper, dan merkt de Vughtenaar dat gelijk in z’n
portemonnee en wordt het duurder, dan net zo goed. Prima. Daarnaast zijn beide
systemen ingericht volgens het “de vervuiler betaalt” principe, hoe meer water
je gebruikt, hoe meer vuil je aan de straat zet, hoe hoger de rekening. Wederom
prima.
Wat de VVD niet
prima vindt is het feit dat in dit gesloten systeem ook de kwijtscheldingen
zijn verwerkt. Laat het volstrekt helder zijn dat de VVD er geen moeite mee
heeft dat deze kwijtscheldregelingen bestaan, in tegendeel zelfs, maar we
moeten deze kosten wel op de juiste manier dekken. Op een transparante wijze.
Het niet kunnen betalen van heffingen duidt, hoe spijtig het ook is, op
armoede, dus moeten we het ook dekken met de gelden van het armoedebeleid. In
meerdere gemeentes wordt al op deze manier gewerkt, de manier waarop Vught de
kosten dekt, is echter een stuk zeldzamer.
Het dekken uit het
armoedebeleid heeft een aantal gevolgen: Allereerst wordt het beeld van armoede
in Vught completer, nu zijn deze cijfers namelijk niet terug te vinden in de
stukken, dan is het gelijk helder en transparant hoeveel geld hieraan
uitgegeven is, en wordt het op de juiste manier gedekt. Daarnaast zijn ook de
gesloten heffingssystemen zuiverder: Het adagium “de vervuiler betaalt” wordt
versterkt. De kwijtschelding wordt namelijk verrekenend in de vaste lasten, en
niet in de variabele. In verhouding dalen de vaste lasten hierdoor en stijgen
de variabele. Dus hoe meer men vervuilt, hoe meer men betaalt. En ja, hierdoor
worden ook de lokale lasten verlaagd, iets dat keurig aansluit op de lagere
lokale lasten onder de streep afspraak.
Voorzitter ik kom
tot een afronding. De VVD is zeer tevreden met de voorliggende begroting, we
hebben ons huishoudboekje prachtig op orde maar zitten net iets te ruim in ons
jasje. De VVD kiest er dan voor om, in plaats van wat dikker te worden, het
jasje te verkleinen. We hopen dat de andere fracties hier met ons in mee willen
gaan.
Dank.