Betoog Fractievoorzitter VVD Vught - gezamenlijke commissie 3/11/16

Gezamenlijke Commissie

Donderdag 3 november 2016

Voorzitter, we staan aan de vooravond van het laatste volledige jaar van deze coalitieperiode, het jaar waarin we de laatste puntjes op de i willen zetten, waarin we zo veel mogelijk uit ons bestuursakkoord “kracht door continuïteit” willen verwezenlijken. En met de voorliggende programmabegroting kan de VVD niets anders dan concluderen dat we al een heel eind op de goede weg zijn. Ondanks alle zware taken die we de afgelopen jaren op ons af hebben zien komen, ondanks alle grote besluiten die we hebben moeten nemen en ondanks alle omvangrijke projecten die nog op de rol staan, staat het buiten kijf dat het goed gaat met Vught, bijzonder goed zelfs.

Niet alleen beleidsmatig gaat het Vught voor de wind, ook zeker financieel. Zelden heeft Vught namelijk zo’n goed financieel vooruitzicht kunnen presenteren. Uitgaande van de huidige cijfers sluiten we 2016 af met een overschot van bijna 1 miljoen euro en kunnen we ook de komende jaren miljoenen toevoegen aan de algemene reserves. Dit is goed nieuws voorzitter, want dit geld zal zeker van pas komen de komende decennia. Er staan nogal wat plannen op stapel namelijk, schoolgebouwen, gymzalen, kunstgrasvelden, spoorwegovergangen, aankoopregelingen, en natuurlijk simpelweg de verdieping van zowel de N65 als het spoor. Het geld dat volgens sommige tegen de muren omhoog klotst, daar kunnen we dan dankbaar gebruik van maken. We moeten er daarom ook voor waken om Sinterklaas te gaan spelen, ervoor waken om de gepresenteerde overschotten in z’n geheel uit te geven. Daar is de onzekerheid te groot voor, daar zijn de risico’s te groot voor.

Maar voorzitter, kunnen we dan helemaal niets? Moet de hand echt strak op de knip blijven? De VVD is van mening dat we ons niet compleet blind moeten staren op het oppotten. Een deel ervan kunnen we nu best een andere bestemming geven. En de VVD zou de VVD niet zijn als wij niet zouden pleiten voor het teruggeven van deze overschotten aan de burger. Lastenverlichting dus. Een van de afspraken uit het bestuursakkoord is namelijk lagere lokale lasten onder de streep, en dat is nou net één van die punten die we nog moeten verwezenlijken. 2017 lijkt de VVD een prachtjaar om daar mee te beginnen.

En niet alleen de VVD denkt er zo over, ook de lokale en regionale media besteedden al aandacht aan deze afspraak. En ook het college heeft ingezien dat de lasten allemaal wel een tikkeltje lager kunnen, getuige het persbericht van afgelopen dinsdag. Volgend jaar zijn de lasten voor de Vughtse burgers 1% lager dan dit jaar, de VVD is hier blij mee maar wil hier dus nog een schepje bovenop doen. Hiervoor zou de VVD de begroting graag op twee manieren willen aanpassen.

De eerste: de OZB bevriezen. De laatste zes jaar is hier slechts een inflatiecorrectie op toegepast, deze liep uiteen van 1% in 2016 tot 2,25% in 2012. Opgeteld betekend het echter wel een verhoging van ruim 10% ten opzichte van 2010. Oftewel 10% hogere lasten voor zowel woning eigenaren, eigenaren van niet-woningen en gebruikers van niet-woningen. Wat de VVD betreft verhogen we deze lasten in 2017 niet verder. De voorgenomen inflatiecorrectie van 1% is gezien de begrootte overschotten namelijk geenszins noodzakelijk. Bovendien kun je zelfs vragen stellen bij de legitimiteit van een inflatiecorrectie. Het feit wil namelijk dat de inflatie al sinds april van dit jaar om en nabij het nulpunt bivakkeert, met zelfs een historische deflatie afgelopen juli. Iets dat we voor het laatst zagen in 1987, misschien wel het mooiste geboortejaar aller tijden.

Een tweede wijziging die de VVD graag wil doorvoeren: de manier waarop kwijtscheldingen betaald worden. Meer specifiek die van de rioolheffing en de afvalstoffenheffing. beide heffingen zijn gesloten systemen, dat wil zeggen dat elke cent die eraan betaald wordt, er ook aan wordt uitgegeven. Oftewel, wordt afvalverwerking goedkoper, dan merkt de Vughtenaar dat gelijk in z’n portemonnee en wordt het duurder, dan net zo goed. Prima. Daarnaast zijn beide systemen ingericht volgens het “de vervuiler betaalt” principe, hoe meer water je gebruikt, hoe meer vuil je aan de straat zet, hoe hoger de rekening. Wederom prima.

Wat de VVD niet prima vindt is het feit dat in dit gesloten systeem ook de kwijtscheldingen zijn verwerkt. Laat het volstrekt helder zijn dat de VVD er geen moeite mee heeft dat deze kwijtscheldregelingen bestaan, in tegendeel zelfs, maar we moeten deze kosten wel op de juiste manier dekken. Op een transparante wijze. Het niet kunnen betalen van heffingen duidt, hoe spijtig het ook is, op armoede, dus moeten we het ook dekken met de gelden van het armoedebeleid. In meerdere gemeentes wordt al op deze manier gewerkt, de manier waarop Vught de kosten dekt, is echter een stuk zeldzamer.

Het dekken uit het armoedebeleid heeft een aantal gevolgen: Allereerst wordt het beeld van armoede in Vught completer, nu zijn deze cijfers namelijk niet terug te vinden in de stukken, dan is het gelijk helder en transparant hoeveel geld hieraan uitgegeven is, en wordt het op de juiste manier gedekt. Daarnaast zijn ook de gesloten heffingssystemen zuiverder: Het adagium “de vervuiler betaalt” wordt versterkt. De kwijtschelding wordt namelijk verrekenend in de vaste lasten, en niet in de variabele. In verhouding dalen de vaste lasten hierdoor en stijgen de variabele. Dus hoe meer men vervuilt, hoe meer men betaalt. En ja, hierdoor worden ook de lokale lasten verlaagd, iets dat keurig aansluit op de lagere lokale lasten onder de streep afspraak.

Voorzitter ik kom tot een afronding. De VVD is zeer tevreden met de voorliggende begroting, we hebben ons huishoudboekje prachtig op orde maar zitten net iets te ruim in ons jasje. De VVD kiest er dan voor om, in plaats van wat dikker te worden, het jasje te verkleinen. We hopen dat de andere fracties hier met ons in mee willen gaan.

Dank.